"TUNGGANGLAH SAYA DEMI AYAH SAYA...."

BEIJING - Seorang remaja perempuan dari Wilayah Anhui sanggup memakai kostum kerbau dan memberikan khidmat 5 yuan bagi mereka yang mahu menunggangnya dalam usaha mengumpul wang bagi membiayai perubatan ayahnya yang tidak sihat. 
Di kala golongan sebaya dirinya berseronok dengan kehidupan sebagai remaja, Hao Dongdong yang berusia 15 tahun banyak menghabiskan masanya mengemis di jalanan agar dia dapat mengumpul wang membantu ayahnya yang menghidap penyakit yang jarang berlaku, ankylosing spondylitis yang menjejaskan tulang belakangnya. 

Lapor NetEase, bapanya, Hao Xinli, pada asalnya seorang petani tetapi telah berpindah ke Hefei pada 2010 untuk membuka sebuah kedai kecil kerana mempunyai masalah tulang belakang dan tidak mampu bekerja sebagai petani lagi. Pada masa itu, beliau telah berkahwin dengan isterinya, Li Xiuru. 

Ketika membeli belah di Hefei, pasangan itu ternampak sebuah kedai telefon bimbit menawarkan pemberian percuma sebagai sebahagian dari promosi. Mereka berdua bergegas ke kedai itu untuk mengumpul segala mana yang termampu. 

Namun, kerana terlalu tamak dan mengambil terlalu banyak barangan percuma, timbul pertikaian diantara mereka dengan kakitangan kedai tersebut menyebabkan Li Xinli ditolak dan terjatuh. Sejak dari itu, sakit belakang badannya menjadi semakin teruk. 

Selepas membuat pemeriksaan doktor, tulang belakang Xinli didapati patah dan rosak di bahagian lehernya menyebabkan sebagai atas badannya lumpuh. Polis pula tidak dapat menentukan siapa yang bersalah dalam insiden berkenaan menyebabkan Xinli terpaksa membayar kos rawatan itu sendiri. 

Tidak tahan dengan nasib yang menimpa keluarga itu, Li Xiuru mengumpulkan segala barangannya dan meninggalkan keluarganya. Suaminya faham mengapa isterinya melarikan diri. 

"Dia mungkin sudah tidak dapat bertahan melihat saya tiada harapan untuk sembuh dan tidak mempunyai saudara mara yang tinggal di Hefei," katanya. 

Pemergian wanita itu juga meninggalkan anaknya, Hao Dongdong dan adik beradiknya yang terpaksa menggalas tanggungjawab besar di rumah. 

Dondong berkata, dia seringkali dituduh sebagai penipu oleh orang yang lalu lalang dan pernah sekali mukanya ditampar oleh seorang lelaki mabuk yang menyangka dia cuba menipu lelaki itu. 
Peniaga tempatan juga tidak bersimpati dengan nasib yang menimpa keluarganya dan menyifatkan kehadiran Dongdong di kawasan itu mendatangkan nasib yang tidak baik pada perniagaan mereka. Bagaimanapun, itu semua tidak menghalang dia membawa balik kutipan derma dari mereka yang prihatin sebanyak 400 yuan setiap hari. 

Xinli berkata, apa yang menjadi hasratnya pada masa ini ialah berharap dia kembali normal dan tidak menjadi beban kepada keluarganya lagi. Dia ingin menghantar Dongdong ke sekolah dan memberikan anak-anak

Post a Comment