HELIKOPTER AS BAWA 8 KRU UNTUK MISI BANTUAN "GHAIB"

KATHMANDU – Sebuah helikopter tentera marin Amerika Syarikat (AS) yang membawa lapan orang pegawai operasi bantuan dan menyelamat dilaporkan hilang di Nepal, ketika gempa terbaharu pada lewat Selasa.

Kejadian berlaku dekat Charikot yang kini dikenali sebagai Bhimeshwar, ibu daerah Dolakha; 139 kilometer dari Kathmandu ketika helikopter tersebut menjalankan operasi bantuan kemanusiaan serta pasca-bencana.

Helikopter jenis UH-1Y Huey itu dilaporkan baru sahaja mengagihkan bantuan di tempat tersebut serta mula bergerak ke kawasan lain yang memerlukan tetapi dilaporkan hilang sewaktu dalam perjalanan di udara.
Media melaporkan, pesawat berkenaan dinaiki enam anggota tentera AS dan dua petugas warga Nepal adalah dari Skuadron 469 Marin unit helikopter tempur ringan yang berpangkalan di kem Pendleton, California.

Saksi-saksi mendakwa, helikopter berkenaan kali terakhir dilihat masih berada di barat Charikot, namun operasi mengesan pesawat yang hilang itu agak terganggu akibat keadaan cuaca buruk di kawasan pergunungan tersebut.

Setakat ini belum ada sebarang tanda-tanda yang melaporkan bahawa helikopter malang berkenaan jatuh terhempas atau terbakar di sekitar zon tanah tinggi berkenaan yang terletak 1,554 meter dari paras laut.
Pasukan polis dan askar Nepal telah dikerah mencari pesawat tersebut manakala Jabatan Pertahanan AS turut mengarahkan dua buah helikopter tentera AS di negara Himalaya itu untuk melakukan penjejakan di udara.

Sejumlah 300 anggota tentera AS terlibat dalam operasi membantu dan menyelamat ekoran gempa terburuk di Nepal dengan 7.9 skala Richter pada 25 April lalu yang sudah meragut lebih 8,000 nyawa. – Agensi/H.A.AMREE

Post a Comment