INDONESIA HALAU BOT PATI MYANMAR DAN BANGLADESH KE MALAYSIA

PUTRAJAYA - Bot yang membawa 500 penumpang dari Myanmar & Bangladesh dihalau ke Malaysia oleh pihak berkuasa Indonesia.

Pihak berkuasa Indonesia membekalkan makanan, air dan perubatan kepada 500 pelarian Myanmar itu sebelum menghalau mereka ke Selat Melaka dan menuju ke Malaysia.
gambar hiasan
Lapor Reuters, empat kapal tentera Indonesia memberikan bantuan kepada mereka yang ditemui terdampar di Tanjung Jambu Ayer di utara Acheh sebelum ditarik keluar dari perairan negara itu. 

Difahamkan, sejumlah besar kumpulan pendatang asing tanpa izin (PATI) yang berlayar menggunakan bot nelayan itu ditahan di perairan Langkawi. 

Kebanyakan mereka yang ditemui ialah lelaki dan mereka hanya berseluar pendek atau kain pelekat dengan kemeja-T. 

Sementara itu reaksi netizen di laman sosial pula mengkritik tindakan kerajaan Malaysia yang tidak tegas dalam soal menangani masalah pendatang asing tanpa izin.

"Kerajaan Thailand dan Indonesia bijak dalam menguruskan masalah pendatang. Kasihan memang kasihan tetapi berapa juta lagi rakyat pendatang yang kita harus tanggung dengan rakyat sendiri yang jelas sekali sudah terbeban dengan GST?" soal Khairul Anuar Muhd Ali yang bimbang jika kerajaan menerima mereka sebagai penduduk 'tetap' di negara ini.

"Bukan tidak kasihan, agak-agaklah. Bila mereka ini dah memenuhi Malaysia, akan jadi huru-hara nanti. Dengan Indon, Kemboja, Myanmar, Siam, Afrika, VIetnam, Filipina, baik angkut semua. Nanti esok lusa kita rakyat Malaysia sendiri yang kena halau," keluh Qistieyna Reyno.

Kerajaan perlu bertindak pantas memberi respon mengenai isu ini agar rakyat tidak tertanya-tanya dan menimbulkan pelbagai spekulasi yang negatif. 

Benar, menolong insan-insan yang lemah adalah satu perbuatan yang mulia. Tetapi jika rakyat sendiri menderita di tempat tanahair sendiri, tiada gunanya hendak membantu rakyat negara lain.Sumber

Post a Comment