"MAK CIK JUAL ASAM 20 SEN JE,ITUPUN TAK DE YANG NAK BELI"

Tengah dok merunner dekat kawasan Klang, ternampak seorang makcik ini sedang berniaga di tengah jalan yang panas terik.

Dalam hati aku dah rasa kasihan sebab tengok langsung tak ada orang peduli. Aku pergilah singgah, buat-buat nak beli.

Dok berborak lama, rupa-rupanya makcik ini buta semenjak umur 3 tahun. Sekarang dia berumur 75 tahun. Duduk dengan anak seorang, suaminya pula sudah meninggal dunia.

Pada masa ini, aku dah nak menangis. Sedihlah weh, siapa tak sedih tengok orang kurang upaya seperti ini, tambah pula warga emas.

"Baiklah makcik, saya beli asam ini. Berapa satu?"

"20 sen je nak, 20 sen macam jual pun tak ada orang nak beli. Sedih makcik," katanya.

"Ye cik, sini saya beli lima," sambil hulur duit lebih niat nak bersedekah.

Punyalah seronok makcik ini bila aku beli asam dia.

Kasihan kan? Kau bayangkan, buta dan tua, berusaha menolak gerai kecil ini dari rumahnya. Jomlah kita hulurkan bantuan.

Makcik Hendon binti Satari - 012-3979505

Lot 2177 Sungai Udang, Klang.

Itu saja detail yang dia beri. Minta nombor akaun, dia tidak ingat. Buku bank ada di rumah. Yang kelakarnya, aku kena marah sebab sebut nama ayah dia tak betul. Aku mula-mula ingat nama ayah dia Sapari, sebab mula-mula dia beritahu tak jelas.SUMBER

Post a Comment