"ANDA BERANI KAHWIN DENGAN PHOTOGRAPHER"

Best ke hidup dengan photographer? Jawapan dia tak best! Kenapa?

Sama saja photographer ke, videographer ke, designer ke, arkitek ke, interior decorator ke, artis ke. Semuanya dalam industri kreatif. Industri Kreatif ini lain, tidak sama seperti industri yang lain.

1. Kerja di waktu cuti.

Jangan harap nak cuti gembira kalau hari cuti awam, Deepavali, Hari Raya dan sebagainya. Di waktu inilah rezeki masuk. Di kala semua orang lain cuti, mereka berpusu nak merakam gambar dan berkumpul dengan seisi keluarga, Saya hari raya kedua dah shoot. itu perkara biasa. Tanya Team Kelantan, Hari Raya pertama dah turun bekerja adalah perkara biasa.

2. Datang Selepas Majlis

Masjlis adik beradik. saudara mara kahwin pada hari Sabtu Ahad, jangan harap dapat datang. Kita akan datang semula pada hari Isnin, melawat pengantin selepas semua majlis selesai. Itu biasa.

3. Lepakking!

Kebanyakan otak photographer bergerak cergas pada waktu malam. Nak buat album, nak buat editing, nak cari ilham baru, semuanya malam. Ye, mereka suka lepakking lewat malam.

4. Majoriti Lelaki

Bayangkan kalau husband saya, orangnya kuat cemburu. Habislah! Duduk borak pasal gadjet pun semua lelaki. Nak pinjam lens pun semua lelaki. Nak tanya masalah office pun semua bos photographer lelaki. Nak cari supplier pun semua lelaki.

5. Nafsu Gadget Tinggi

Nasi lemak RM7.00 memang beliau tak akan beli. Tetapi lens berharga RM7,000, sekejap saja dia bayar. Biar guna kereta Perodua Kancil, asalkan guna 5D Mark 3 body, berharga RM8,000.

6. Melekat Di Komputer

Tiada komputer, hidup tidak bermakna. Boleh tidur peluk komputer. Itulah nyawa mereka. Jangan hairan sangat kalau si dia tidak melayan anda tetapi lebih melayan si komputer itu.

7. Cuti?

Hanya sewaktu bekerja di luar kawasan. Nak bercuti sekadar suka-suka? Jangan harap!

8. Backpackers.

Kalau berjalan travel, memang betul berjalan. Jangan harap nak bershopping, makan makanan sedap. Mimpilaaaah!

9. Workaholics

Shooting ini macam dadah. Tak dapat shoot seminggu, boleh menggigil satu badan.

Hah! Dah ready nak berkahwin dengan spesis macam kami? Kalau tak mampu, jangan main redah saja. Kalau tak, siap mental emosi, boleh menangis di tepi bucu katil tau!

Kalau isteri yang kuat cemburu, selalu sentap kalau suami tak pergi majlis rasmi keluarga dia, terasa hati bila suami sibuk bekerja di kala dia bercuti, stress tengo ksuami mengayat clietn wanita sewaktu buat sales, susah hat itengok suami yang tidak tidur-tidur walaupun dah jam 3 pagi, menyampah tengok barang-barang kamera suami semakin bertambah tak pernah suru, sakit hati bila suami pergi outing dengan rakan-rakan dia?

Kalau anda tergolong dalam golongan ini, carilah suami yang lain. Jangan himpit langsung dengan orang dalam industri kreatif ini. Boleh meroyan, kata orang-orang tua.

Bayangkan kalau cik sadocit saya ada ciri-ciri semua di atas. Saya memang berhenti jadi photographer dan terpaksa jadi cikgu sekolah rendah luar bandar termasuk pagi balik, tengah hari Sabtu Ahad tergolek-golek dengan suami depan tv.

Yang nak jadi photographer, dah bersedia untuk semua ini? Jangan ambil degree photography tapi tak boleh kerja weekend dan lewat malam dengan alasan nanti ibu bapa marah. Paling teruk sekali, ada yang berikan alasan boyfriend tak bagi kerja hujung minggu. Lain kali, applylah jadi cikgu pendidikan seni.

Dah bersedia masuk ke alam industri kami? Tepuk dada tanya diri, berani ke anda? - Kamalia Kamal..KREDIT

Post a Comment