HASIL SIASATAN DARI JABATAN PENERBANGAN AWAM(DCA) DEDAHKAN PUNCA NAHAS HELIKOPTER TERHEMPAS

KUALA LUMPUR: Nahas helikopter yang melibatkan Tan Sri Jamaluddin Jarjis pada awal bulan lalu dipercayai akibat kerosakan pada penstabil helikopter.
Mendedahkan hasil laporan siasatan nahas berkenaan, Pengarah Operasi Penerbangan, Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Datuk Yahaya Abdul Rahman berkata sehingga kini penstabil bahagian kiri helikopter Eurocopter Dauphine AS365 NR-9MIGB gagal ditemui, selain percaya ia terjatuh dalam tempoh lima saat sebelum helikopter terhempas.

Dikatakan penstabil helikopter terbenam ke dalam tanah ketika helikopter mendarat di sebuah padang bola sepak di Muadzam Shah.

Dalam sidang media yang diadakan hari ini, mereka turut mendapati juruterbang memperkatakan tentang kebocoran minyak sebelum helikopter tersebut berhenti di Muadzam.

Bukti komunikasi itu diperolehi daripada perakan data helikopter yang disiasat badan berkenaan.

Sementara itu Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai turut memperincikan helikopter condong 13 darjah ke kiri dengan roda pendaratan di sebelah kiri terbenam 20 inci ke dalam tanah.

"Apabila helikopter mendarat, roda sebelah kiri terbenam dalam tanah, maka dia condong 13 darjah, dan ini menyebabkan keadaan itu memungkinkan bahagian ekor penstabil bawah dan sirip menegak mengalami kerosakan," kata Liow.

"Penstabil ini begitu penting untuk helikopter dapat terbang dengan stabil. Apabila mendarat dan roda terbenam selama 20 inci, ia disyaki mengalami kerosakan.

"Buat masa ini kita masih teruskan siasatan, kita masih lagi mencari penstabil yang hilang," katanya yang dipetik dari The Malaysian Insider.

Meskipun sedar gear pendaratan terbenam 20 inci ke dalam tanah, Kapten Clifford William Fournier bagaimanapun tidak memeriksa keadaan keseluruhan helikopter itu.Berdasarkan transkrip rakaman kotak hitam, juruterbang ada mengajukan keadaan helikopter terhadap pembantunya, Aidana Baizieva sebelum helikopter berlepas.

Sedangkan pemeriksaan keseluruhan keadaan helikopter adalah prosedur standard yang perlu dilakukan oleh mana-mana juruterbang.

Nahas yang berlaku pada 4 April lalu mengorbankan kesemua enam kru dan penumpang.

Selain Jamaluddin, turut terbunuh adalah Ketua Pegawai Eksekutif SP Baiduri Sdn Bhd, Datuk Tan Huat Seang, Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri, Datuk Seri Azlin Alias, juruterbang helikopter Kapten Clifford William Fournier, pembantu juruterbang Aidana Baizieva dan pengawal peribadi Jamaluddin, Razakan B Seran.

Ia terhempas pada jam 4.50 petang di sebuah ladang getang Jalan Sungai Lalang dekat Kampung Sungai Pening di Semenyih, Kajang ketika dalam perjalanan pulang dari Kuantan ke Subang. -Siakapkeli.my

Post a Comment