11 GAMBAR KONTENA DIKITAR SEMULA UNTUK DIJADIKAN RUMAH DI MALAYSIA!

Pereka dalaman Ken Kwok, mengepalai firma binaan Anand Bungalows, dan mempunyai pengalaman yang luas dalam reka bentuk kediaman yang setelah membina beratus-ratus rumah di seluruh Malaysia.

Rumah kontena yang dikitar semula ini terletak di Bukit Tinggi, Pahang dan terdiri daripada enam, kontena yang tersusun – empat daripadanya adalah menghala ke arah Utara dan Selatan dan dua menghala ke arah Timur dan Barat.
Empat kontena ini disusun untuk mewujudkan kediaman dua tingkat dengan pintu-pintu yang menghala ke utara bagi membina ruang separa tertutup bagi balkoni dan tingkap.

Di antara ruang kontena, atrium dengan ketinggian dua kali ganda telah dibina bagi membolehkan pengudaraan - (udara panas naik dan tingkap pada arah bertentangan menggalakkan pengudaraan silang).Sumber

Dibina di atas sebuah asas jeti konkrit, rumah mempunyai kesan cahaya daripada ruang sekitarnya. Bumbung besar mengelakkan cahaya terus dari matahari dan mengurangkan kesan pengumpulan haba, disamping mengalirkan air hujan ke dalam tangki yang besar di bawah rumah.

Air kegunaan biasa dikitar semula dan digunakan bersama-sama dengan air hujan untuk kegunaan taman. Selain itu, pengaliran air yang minimal, peralatan jimat tenaga dan pencahayaan semula jadi membantu mengurangkan penggunaan tenaga.











Post a Comment